Een nieuwe basis
De invoering van het zorgleefplan gaat de gehele organisatie aan. Ieders betrokkenheid is nodig om het werken met het zorgleefplan (ZLP) tot een succes te maken. Het centrale uitgangspunt is dat cliënten zelf de regie in handen hebben. Zij bepalen zoveel mogelijk welke zorg en ondersteuning zij nodig hebben om hun leven naar hun eigen wensen en behoeften in te richten. ‘Kwaliteit van leven' staat voorop en dat houdt meer in dan goede lichamelijke verzorging.
Meer dan zorg alleen
De basisgedachte achter het werken met zorgleefplannen is dat cliënten behalve op goede zorg ook moeten kunnen rekenen op een prettige woon- en leefomgeving en op mogelijkheden om invulling te geven aan hun sociale leven. Het gaat om ‘meer dan zorg alleen'. Succesvol implementeren en werken met zorgleefplannen kan, als zorgorganisaties bereid zijn hard te werken aan het welzijn en welbevinden van hun bewoners.
Integratie van zorg en welzijn
Het gaat om de integratie van zorg en welzijn, vormgegeven volgens de wens van de zorgvrager. Pas als die omslag van zorg naar welzijn gemaakt is en de inspanningen van de zorgorganisatie gericht zijn op wat de cliënt wil - en niet op wat de organisatie aanbiedt - valt de implementatie van het werken met zorgleefplannen in vruchtbare aarde.
Voorwaarden voor een succesvolle invoering
Om de omslag van zorg naar welzijn te kunnen maken en het invoeren van het werken met zorgleefplannen tot een succes te maken, is het wel nodig dat de organisatie een aantal randvoorwaarden schept. Toegegeven: de ideale wereld bestaat vooral op de tekentafel en je leert ook veel met vallen en opstaan. Maar invoering van het ZLP is een veranderingsproces en dat proces verloopt beter en succesvoller wanneer de omstandigheden zo gunstig mogelijk zijn.
Basis van cultuurverandering: directie en management
Directie en management staan aan de basis van de cultuurverandering die leidt tot de omslag van zorg naar welzijn. Zij geven aan hoe die omslag plaat kan vinden en faciliteren dat proces.
Downloads en meer informatie:
- Een overzicht van de factoren die bepalend zijn voor een succesvolle invoering:
pdf Voorwaarden voor een succesvolle invoering ZLP (PDF - 38.69 kB)
- Werken aan een omslag in je organisatie bereik je niet alleen door praten en een mooi tekentafelontwerp. Het is vooral ook zaak 'gewoon te beginnen':
pdf Gewoon beginnen, al doende leren (PDF- 2 MB)
- Een checklist die je kunt gebruiken om de stand van zaken in de omslag van een aanbod- naar een vraaggestuurde organisatie, waarin aandacht is voor de kwaliteit van leven van de cliënt, te meten. Sting en Vilans, 2008:
pdf Checklist bij omslag organisaties (PDF - 54.64 kB)
- Een overzicht van de fasen en de bijbehorende rollen van de diverse betrokken partijen bij de omslag naar ‘regie bij de cliënt' en ‘kwaliteit van leven centraal' binnen een organisatie. Sting en Vilans, 2008.
pdf Fasen en rollen bij nieuwe manier van werken (PDF- 49.5 kB)